احادیثی درباره کفن و دفن

امام رضا علیه السّلام مى فرماید: دلیل غسل دادن به مردگان این است که هم از انواع مرضها و آلودگى هاى قبل از مرگ نظیف شوند و هم ملاقات با ملائکه و اهل آخرت بدون نظافت و طهارت سزاوار نیست .
در حدیثى دیگرى آن حضرت فرمودند: کفن کردن میّت براى آن است که انسان هنگام ملاقات با خداوند، از یک نوع پاکى و نظافت ظاهرى برخوردار باشد و بدن و عورتش پیدا نشود و قیافه برگشته و وحشت آور او بر ناظران پنهان باشد، زیرا دیدن قیافه بدون کفن مرده ، سبب قساوت قلب مى شود. از همه اینها گذشته ، علاقه بینندگان به او محفوظ مى ماند و به او و وصیّت هاى او احترام مى گذارند، ولى اگر مرده بدون کفن باشد، ناظران به صورت یک مردارى پست به او نگریسته و دیگر مقام و شخصیّت و ارزش ‍ انسانى براى او و اهداف و وصایاى او قائل نمى شوند.و این توهین به مقام مؤ من است .
در روایات سفارش شده است که پارچه کفن بهتر است همان پارچه و لباسى باشد که در ایّام حج به عنوان لباس احرام یا در نماز جمعه و سایر عبادت ها مورد استفاده قرار گرفته است .
همچنین سفارش شده که انسان کفن خود را آماده کرده وگاهى به آن نگاه کند تا هم از غفلت بیرون آید و هم اجر و پاداش ببرد. چنانکه امام صادق علیه السّلام فرمود: مَن کانَ کَفَنُهُ مَعَه فى بَیتِه لَم یُکتَبْ مِنَ الغافِلِینَ و کانَ ماءجُورا کُلّما نَظَرَ اِلَیهِ هر کس کفن خود را در خانه اش داشته باشد، از غافلان نوشته نمى شود و با هر نگاهى که به آن بیاندازد، اجر و پاداش ‍ مى برد.
امام رضا علیه السّلام فرمودند: فلسفه و دلیل دفن میّت آن است که مردم از بد بویى و فساد و تغییر قیافه مرده ناراحت نشوند، زیرا اگر بدن مرده را دفن نکنند، بدن فاسد شده و باعث شادى دشمنان وناراحتى دوستانش ‍ مى شود.

این نوشته در کفن و دفن ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.